In de gemeente Rucphen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog drie geallieerde vliegtuigen neergestort. Hierna volgt een (korte) beschrijving van de crash, die op 17 juni 1944 op de Nederheide, nabij Schijf plaatsvond.
Op 16 juni 1944 om 22:54 uur steeg de Canadese bommenwerper Halifax Mk III LW433 van het 434e “Bluenose” squadron op van het Engelse vliegveld Croft, 7.4 km ten zuiden van Darlington, County Durham voor het uitvoeren van een bombardement op de zwaar verdedigde synthetische benzinefabriek Fischer Tropsch bij Sterkrade/Holten (Essen).
Dit bombardement met 321 bommenwerpers van o.a. het No. 6 Bomber Command van de RCAF had als doel de industriële doelen in het Duitse Ruhrgebied te treffen.
Boven Zuid-Nederland patrouilleerden vier Heinkels van het Nachtjagdgeschwader 1./NJG 1 uit Venlo. De Halifax LW433 van piloot Fred Haldenby werd onderschept en neergehaald door de Duitse nachtjager Uffz. Hugo Oppermann in zijn Heinkel HE 219.
Op 17 juni 1944 om 00:53 uur stortte het toestel neer op de Nederheide in Schijf.
Aan boord van de neergehaalde Halifax Mk III LW433, waren zeven bemanningsleden.
Boehmer, Ager en Good komen bij de crash om het leven.
Drie bemanningsleden met name Haldenby , Downing en Dougherty vonden met hulp van het verzet een onderduikadres, maar werden na verraad in Antwerpen door de Duitsers gearresteerd. Na de arrestatie werden ze eerst voor ondervraging overgebracht naar Dulag Oberursel bij Frankfurt en vervolgens als krijgsgevangenen afgevoerd naar Stalag Luft VII in Bankau (nu Bąków in Neder- Silezië, Polen).
Eind 1944 werd nazi-Duitsland steeds verder ingesloten door de geallieerden. Vanuit het oosten rukte de Sovjet-Unie sterk op en in het westen onder meer de Amerikanen, Britten en Canadezen. Hierdoor kwamen de geallieerden steeds dichter bij de concentratiekampen.
De Schutzstaffel (SS) wilde de sporen naar deze kampen laten verdwijnen. Hitler besloot om alle gevangen die in Stalag Luft VII Bankauzijn ondergebracht waren, over te brengen naar Stalag IIIA Luckenwalde. De gevangen, waaronder de overlevenden van de crash op de Nederheide, legden 240 km van deze tocht te voet af, in strenge vorst en bij sneeuw.
Tom Inverarity dook na de crash onder op de boerderij van Katrien van de Berg in Wernhout. Hij bleef hier tot de bevrijding.
Mocht je meer willen weten over de crash op de Nederheide (of die in Rucphen of St Willebrord), dan is het lezen van het boek dat Ad van Uffelen samen met Frank van Overveld hierover schreef, meer dan de moeite waard.
Wil je meer informatie wil over dit boek? Klik dan op deze link.