Crash op de Nederheide (Schijf)

(Also in English)

In de gemeente Rucphen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog drie geallieerde vliegtuigen neergestort. Hierna volgt een (korte) beschrijving van de crash, die op 17 juni 1944 op de Nederheide, nabij Schijf plaatsvond.

Op 16 juni 1944 om 22:54 uur steeg de Canadese bommenwerper Halifax Mk III LW433 van het 434e “Bluenose” squadron op van het Engelse vliegveld Croft, 7.4 km ten zuiden van Darlington, County Durham voor het uitvoeren van een bombardement op de zwaar verdedigde synthetische benzinefabriek Fischer Tropsch bij Sterkrade/Holten (Essen).

Dit bombardement met 321 bommenwerpers van o.a. het No. 6 Bomber Command van de RCAF had als doel de industriële doelen in het Duitse Ruhrgebied te treffen.

Boven Zuid-Nederland patrouilleerden vier Heinkels van het Nachtjagdgeschwader 1./NJG 1 uit Venlo. De Halifax LW433 van piloot Fred Haldenby werd onderschept en neergehaald door de Duitse nachtjager Uffz. Hugo Oppermann in zijn Heinkel HE 219.

Fliegerhorst Venlo  1./NJG 1  
Heinkel HE 219

Op 17 juni 1944 om 00:53 uur stortte het toestel neer op de Nederheide in Schijf.

Luchtfoto van de crashlocatie op de Nederheide – Schijf

Aan boord van de neergehaalde Halifax Mk III LW433, waren zeven bemanningsleden.

P/O Albert E.C. (Abi) Boehmer,
RCAF, Staartschutter, 22 jaar
Sgt. Peter D.F. Ager, RAFVR,
Boordwerktuigkundige, 19 jaar
P/O William A. Good,
RCAF, Radiotelegrafist, 21 jaar
P/O Fred J. Haldenby,
RCAF, Piloot, 20 jaar
Flt. Sgt. Edward J. Downing,
RCAF, Naviagtor, 25 jaar
Flt. Sgt. John H. Dougherty,
RCAF, Bommenrichter, 23 jaar
Sgt Tom Iverarity,
RCAF, Boordschutter, 20 jaar

Boehmer, Ager en Good komen bij de crash om het leven.

Graf van Albert Boehmer
Canadese begraafplaats
Bergen op Zoom
Graf van William Good
Canadese begraafplaats
Bergen op Zoom
Graf van Peter Ager
Protestante begraafplaats
Zundert

Drie bemanningsleden met name Haldenby , Downing en Dougherty vonden met hulp van het verzet een onderduikadres, maar werden na verraad in Antwerpen door de Duitsers gearresteerd. Na de arrestatie werden ze eerst voor ondervraging overgebracht naar Dulag Oberursel bij Frankfurt en vervolgens als krijgsgevangenen afgevoerd naar Stalag Luft VII in Bankau (nu Bąków in Neder- Silezië, Polen).

Locatie Stalag Luft VII
Stalag Luft VII

Eind 1944 werd nazi-Duitsland steeds verder ingesloten door de geallieerden. Vanuit het oosten rukte de Sovjet-Unie sterk op en in het westen onder meer de Amerikanen, Britten en Canadezen. Hierdoor kwamen de geallieerden steeds dichter bij de concentratiekampen.

De Schutzstaffel (SS) wilde de sporen naar deze kampen laten verdwijnen. Hitler besloot om alle gevangen die in Stalag Luft VII Bankauzijn ondergebracht waren, over te brengen naar Stalag IIIA Luckenwalde. De gevangen, waaronder de overlevenden van de crash op de Nederheide, legden 240 km van deze  tocht te voet af, in strenge vorst en bij sneeuw.

Een van de gevangenen maakte dit kaartje van de route die de gevangenen aflegden naar van Bankau Luckenwalde .

Tom Inverarity dook na de crash onder op de boerderij van Katrien van de Berg in Wernhout. Hij bleef hier tot de bevrijding.

De schuilplaats op de boerderij van Katrien van de Berg
Oude foto van de boerderij van van de Berg
Katrien van den Berg-Kerstens uit Wernhout, bood met haar zeven kinderen in de Tweede Wereldoorlog onderdak aan diverse militairen uit Canada, Amerika, Engeland en Slowakije, en aan Nederlandse verzetstrijders en onderduikers. In 1982 kreeg zij daarvoor het verzetsherdenkingskruis uitgereikt, vier jaar na haar dood.

Mocht je meer willen weten over de crash op de Nederheide (of  die in Rucphen of St Willebrord), dan is het lezen van het boek dat Ad van Uffelen samen met Frank van Overveld hierover schreef, meer dan de moeite waard.

Wil je meer informatie wil over dit boek? Klik dan op deze link.